SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI
BIO PLANET S.A.
za 2022 r.
Leszno, 20 kwietnia 2023 r.
2
Wstęp
Bio Planet S.A. z siedzibą w Wilkowej Wsi (województwo mazowieckie) powstała w 2014 r. z przekształcenia
Bio Planet Sp. z o.o., która została założona w 2005 roku.
Spółka od lat pozostaje:
Liderem rynku polskiego w zakresie produkcji (konfekcjonowania) żywności ekologicznej.
Liderem rynku polskiego w zakresie dystrybucji hurtowej żywności ekologicznej.
Spółka rozwija przede wszystkim następujące kanały sprzedaży:
1. Specjalistyczne sklepy z żywnością ekologiczną:
a. Sklepy Partnerskie Bio Planet.
b. Pozostałe sklepy specjalistyczne.
c. OFZ.
d. Sklepy zielarskie.
2. Konwencjonalne sklepy ogólnospożywcze (delikatesy, super i hipermarkety).
3. Sklepy internetowe (nieposiadające sprzedaży stacjonarnej).
4. Eksport.
Pozostałe kanały sprzedaży:
5. HORECA (hotele-restauracje-catering).
6. Hurtownie regionalne.
7. Przetwórcy żywności ekologicznej (przemysł).
8. Apteki i inne.
1. INFORMACJE PODSTAWOWE O BIO PLANET S.A.
Siedziba:
Wilkowa Wieś 7
05-084 Leszno k. Warszawy
Powiat: warszawski zachodni
Województwo mazowieckie
Adres korespondencyjny:
ul. Fabryczna 9B
05-084 Leszno k. Warszawy
Telefon: 227-256-805
e-mail: info@bioplanet.pl
WWW: www.bioplanet.pl
NIP: 586-216-07-38
REGON: 220148650
Spółki zależne: brak
Oddziały: brak
3
2. DZIAŁALNOŚĆ INWESTYCYJNA
Informacje o inwestycjach w wartości niematerialne i prawne oraz nieruchomości
W 2022 r. Spółka zrealizowała inwestycje za kwotę 23,5 mln zł obejmujące:
a) Pierwszy etap budowy nowoczesnych zakładów konfekcjonowania za kwotę 15,4 mln zł.
b) Zakup wartości niematerialnych i prawnych (obejmujących: logotypy kupione od NaturaVena
Sp. z o.o. oraz bazy danych kupione od Smaku Natury Sp. z o.o.) za łączną kwotę ok. 7,1 mln zł.
c) Pozostałe inwestycje (w tym przede wszystkim środki transportu) za łączną kwotę ok. 1,0 mln zł.
Aktywa trwałe na dzień 31 grudnia 2022 r. wynosiły 55,4 mln (tj. o 22,6 mln więcej niż na koniec 2021 r.),
w tym:
Wartości niematerialne i prawne 7,3 mln zł.
Rzeczowe aktywa trwałe 47,5 mln , w tym:
o grunty 6,7 mln zł,
o budynki i budowle 22,7 mln zł,
o urządzenia techniczne i maszyny 0,8 mln zł,
o środki transportu 1,3 mln zł,
o pozostałe środki trwałe 0,4 mln zł,
o środki trwałe w budowie 15,7 mln zł.
Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe – 0,6 mln zł.
Na gruntach własnych Spółka posiada centrum logistyczno-magazynowe, w którym zlokalizowany jest także
zakład konfekcjonowania świeżych warzyw i owoców. 3 zakłady konfekcjonowania produktów suchych
zlokalizowane są w budynkach wynajmowanych przez Spółkę: dwa w Wilkowej Wsi (gmina Leszno k.
Warszawy) oraz jeden w Kielanówce k. Rzeszowa (woj. Podkarpackie).
Opis wykorzystania przez Emitenta wpływów z emisji oraz ocena możliwości realizacji zamierzeń
inwestycyjnych, w tym inwestycji kapitałowych
W 2021 r. Spółka wyemitowała 200.000 akcji serii D. Wpływy z emisji zostały przez Spółkę wykorzystane
na realizację pierwszego etapu budowy nowoczesnych zakładów konfekcjonowania.
Spółka nie planuje inwestycji kapitałowych.
3. WAŻNIEJSZE WYDARZENIA W DZIEDZINIE BADAŃ I ROZWOJU TECHNICZNEGO
W 2022 r. Spółka wdrożyła do sprzedaży kolejne produkty pod marką Bio Planet.
Na koniec 2022 roku Spółka posiadała w ofercie:
572 produkty pod marką Bio Planet (suche i nabiał), natomiast na koniec 2021 roku liczba
produktów pod marką Bio Planet (suche i nabiał) wynosiła 514 produktów
446 produktów pod marką Bio Planet z kategorii: świeże warzywa, owoce, zioła i grzyby, natomiast
na koniec 2021 roku liczba produktów pod marką Bio Planet z tej kategorii wynosiła 465
produktów.
219 produktów pod kupioną w grudniu 2022 r. marką NaturaVena (marka dedykowana przede
wszystkim dla sklepów ogólnospożywczych).
Do największych sukcesów Spółki można zaliczyć udane wprowadzenie na rynek następujących produktów:
mango suszone bio 1 kg pod marką Bio Planet oraz kakao sproszkowane surowe nieodtłuszczone 400 g
pod marką Bio Planet.
4
Dodatkowo w 2022 roku Spółka rozwijała konfekcjonowanie i sprzedaż produktów pod dedykowaną dla
dzieci marką Biominki.
W ramach badań przedstawiciele firmy uczestniczyli w Targach żywności ekologicznej w Niemczech (Biofach),
a także w kilku imprezach branżowych na terenie Polski (w tym wystawienie się na targach BioExpo
Nadarzyn). W trakcie udziału w Targach Pracownicy Firmy zapoznawali się z najnowszymi trendami
europejskimi i światowymi na rynku żywności ekologicznej oraz dokonywali wyboru potencjalnych partnerów
w zakresie importu, dystrybucji i konfekcjonowania żywności ekologicznej.
W wyniku odbytych rozmów handlowych Spółka wprowadziła do dystrybucji m.in. produkty pod takimi
markami jak: English Tea Shop (angielskie herbaty ekologiczne), Harmonica (bułgarskie produkty ekologiczne)
oraz Milzu (łotewskie ekologiczne płatki śniadaniowe).
W 2022 r. Spółka nie organizowała targów wewnętrznych Bio Planet. to targi skierowane do dostawców
i odbiorców Spółki (Targi b2b). Spółka planuje w przyszłości organizowanie targów Bio Planet co 2 lata
(najbliższa edycja zaplanowana jest na 2024 rok).
W 2022 r. Spółka kontynuowała wydawanie kwartalnika Gotujwstylueko.pl, który jest dystrybuowany
w specjalistycznych sklepach oferujących żywność ekologiczną.
4. ZAOPATRZENIE
Informacje o źródłach zaopatrzenia w materiały do produkcji, towary i usługi
W 2022 roku Spółka kupowała 2 rodzaje towarów:
a) surowce ekologiczne: 2,6 tys. ton za kwotę 28,8 mln (dla porównania w 2021 roku było to 2,7
tys. ton za kwotę 28,3 mln zł),
b) towary gotowe: za kwotę 119,2 mln zł (dla porównania w 2020 r. było to 122,5 mln zł).
Udział żadnego z dostawców nie przekroczył w 2022 r. 10 % wartości całości dostaw realizowanych
do Bio Planet. Spośród 10 największych dostawców towarów i usług - 6 to podmioty zlokalizowane w Polsce;
natomiast 4 to podmioty zagraniczne.
Z wieloma dostawcami Spółka wypracowała wieloletnie stosunki handlowe. Z większością polskich
dostawców Spółka zawarła pisemne umowy handlowe; natomiast z pozostałymi polskimi dostawcami
oraz z większością dostawców zagranicznych działa na zasadzie porozumień wypracowanych bez formalnie
podpisanej umowy.
5
5. SPRZEDAŻ
Sprzedaż Spółki zamknęła się na poziomie 201,5 mln (spadek o 2 % w stosunku do 2021 roku, w którym
sprzedaż wyniosła 205,5 mln zł).
Informacje o rynkach zbytu, z uwzględnieniem podziału na rynki krajowe i zagraniczne
W poniższej tabeli zaprezentowano strukturę sprzedaży w roku 2022 na tle lat wcześniejszych:
BIO PLANET - struktura sprzedaży
2018
2019
2020
2022
Sklepy z żywnością ekologiczną (ze sprzedażą stacjonarną)
66,4%
68,3%
67,9%
59,5%
w tym Sklepy Partnerskie Bio Planet
34,4%
36,5%
36,4%
31,4%
w tym Pozostałe sklepy z żywnością ekologiczną
26,5%
26,5%
26,6%
22,4%
w tym OFZ
2,6%
2,4%
1,7%
1,7%
w tym sklepy zielarskie
2,9%
2,9%
3,2%
3,9%
Sklepy ogólnospożywcze (delikatesy, super i hipermarkety)
15,4%
13,2%
10,2%
8,3%
Sklepy internetowe (nieposiadające sprzedaży stacjonarnej)
9,9%
10,2%
14,0%
20,2%
Eksport
1,2%
1,8%
2,5%
3,3%
Pozostałe
7,1%
6,6%
5,5%
8,6%
w tym HORECA
1,9%
1,9%
1,5%
1,7%
w tym Hurtownie
1,8%
2,0%
1,4%
1,6%
w tym Przetwórnie EKO (przemysł)
2,5%
1,9%
2,0%
3,4%
w tym Apteki i inne
1,0%
0,8%
0,6%
1,9%
Razem
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
W 2022 r. głównym kanałem sprzedaży Spółki pozostają sklepy stacjonarne (60 % struktury sprzedaży),
jednak najbardziej dynamicznie rozwijającym się kanałem sprzedaży sklepy internetowe (wzrost z 9,9 %
w 2018 r. do 20,2% w 2022 r.). Udział eksportu pozostaje na stosunkowo niewielkim poziomie,
jednakże Zarząd zwraca dużą uwagę na ten kierunek rozwoju ze względu na jego wysoką dynamikę wzrostu.
W związku z zakupem marki NaturaVena zrealizowanym pod koniec 2022 r. Zarząd spodziewa się
w przyszłości dużego wzrostu udziału sklepów ogólnospożywczych w strukturze sprzedaży.
Informacje o podstawowych produktach, towarach lub usługach wraz z określeniem wartościowym
i ilościowym oraz udziałem poszczególnych produktów, towarów i usług jeżeli są istotne albo ich grup
w sprzedaży Emitenta ogółem, a także zmianach w tym zakresie w danym roku obrotowym
Struktura sprzedaży produktów, towarów - kategorie ogólne:
Kategoria
2020
2021
2022
Suche (trwałe)
77,3%
76,4%
76,8%
Chłodnicze
18,4%
19,8%
19,4%
Non-Food
3,2%
2,6%
2,7%
Mrożonki
1,1%
1,1%
1,1%
Struktura sprzedaży produktów, towarów - największe kategorie szczegółowe:
Kategoria
2020
2021
2022
Napoje
11,7%
10,8%
9,4%
Świeże (owoce i warzywa)
8,4%
9,3%
9,0%
Słodycze i przekąski
7,0%
7,3%
7,2%
Owoce suszone
5,0%
5,2%
5,0%
Oleje, oliwy
4,2%
4,0%
4,1%
Śniadaniowe
3,3%
3,4%
3,9%
Herbaty i herbatki
3,2%
3,5%
3,7%
6
Orzechy, pestki
3,9%
3,6%
3,5%
Nasiona i ziarna
3,3%
3,3%
3,5%
Lodówka inne
3,6%
4,1%
3,5%
Nabiał (chłodnia)
3,2%
3,2%
3,4%
Przyprawy i zioła
3,3%
3,1%
3,1%
Kasze, kaszki, kuskus
2,9%
2,3%
3,0%
Mięso i wędliny
2,3%
2,8%
2,9%
Słodzące
3,3%
3,5%
2,8%
Mąki i skrobie
3,1%
2,8%
2,8%
Makarony
2,5%
2,9%
2,7%
Zdrowie
2,2%
2,2%
2,6%
Nabiał (nie chłodnia)
2,3%
2,2%
2,4%
Warzywa strączkowe
1,6%
1,6%
1,9%
Największą kategorią sprzedażową są napoje, których udział % w sprzedaży w 2022 r. wynosił 9,4 % (spadek
w stosunku do 2021 r., w którym wynosił 10,8 %). Drugą największą kategorią sprzedażową są świeże owoce
i warzywa, których udział % w sprzedaży w 2022 r. wynosił 9 % (spadek w stosunku do 2021 r., w którym
wynosił 9,3%).
6. WŁADZE SPÓŁKI
W całym 2022 roku w skład Zarządu Spółki wchodzili:
a) Sylwester Strużyna - Prezes Zarządu.
b) Grzegorz Mulik - Wiceprezes Zarządu.
Zarząd Spółki powołowyny i odwołany jest przez Radę Nadzorczą Spółki. Zarząd działa na podstawie
Regulaminu Zarządu dostępnego na stronie: https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
Wszelkie umowy zawarte między Emitentem a osobami zarządzającymi, przewidujące rekompensatę
w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia
Nie występują umowy zawarte pomiędzy Spółką a osobami zarządzającymi, przewidującymi rekompensatę
w przypadku ich rezygnacji, zwolnienia lub odwołania z zajmowanego stanowiska.
Informacje o wszelkich zobowiązaniach wynikajacych z emerytur i świadczeń o podobnym charakterze
dla byłych zarządzających i nadzorująych
Nie występują zobowiązania z tytułu emerytur i świadczeń o podobnym charakterze dla byłych osób
zarządzających oraz nadzorujących.
W skład Rady Nadzorczej w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. wchodzili:
1. Sławomir Chłoń – Przewodniczący Rady Nadzorczej
2. Jacek Waśniewski (członek Rady Nadzorczej spełniający ustawowe kryteria niezależności)
3. Maciej Mulik
4. Michał Mulik
5. Paweł Nowakowski (członek Rady Nadzorczej spełniający ustawowe kryteria niezależności)
6. Stanisław Grabowiec
Z kolei w okresie od 1 maja 2022 r. do 14 czerwca 2022 r. w skład Rady Nadzorczej wchodzili:
1. Sławomir Chłoń – Przewodniczący Rady Nadzorczej
2. Jacek Waśniewski (członek Rady Nadzorczej spełniający ustawowe kryteria niezależności)
3. Maciej Mulik
4. Michał Mulik
5. Paweł Nowakowski (członek Rady Nadzorczej spełniający ustawowe kryteria niezależności)
7
Z kolei w okresie od 14 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w skład Rady Nadzorczej wchodzili:
1. Sławomir Chłoń – Przewodniczący Rady Nadzorczej
2. Jacek Waśniewski (członek Rady Nadzorczej spełniający ustawowe kryteria niezależności)
3. Krzysztof Krychowiak
4. Maciej Mulik
5. Michał Mulik
6. Paweł Nowakowski (członek Rady Nadzorczej spełniający ustawowe kryteria niezależności)
Rada Nadzorcza działa na podstawie Regulaminu Rady Nadzorczej dostępnego na stronie:
https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
Rada Nadzorcza odbyła 3 posiedzenia oraz kilka głosowań korespondencyjnych w trakcie 2022 roku.
Od 1 stycznia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. w Spółce działał Komitet Audytu, w którego skład wchodzili:
1. Paweł Nowakowski Przewodniczący Komitetu Audytu (niezależny Członek Rady Nadzorczej posiadający
wiedzę z zakresu branży ze względu na wieloletnie doświadczenie zawodowe oraz wiedzę w zakresie
rachunkowości ze względu na wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe)
2. Jacek Waśniewski (niezależny Członek Rady Nadzorczej)
3. Stanisław Grabowiec (członek Komitetu Audytu posiadający wiedzę w zakresie rachunkowości ze względu
na wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe oraz z zakresu branży ze względu na wieloletnie
doświadczenie zawodowe)
Od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w Spółce działał Komitet Audytu, w którego skład wchodzili:
1. Paweł Nowakowski Przewodniczący Komitetu Audytu (niezależny Członek Rady Nadzorczej posiadający
wiedzę z zakresu branży ze względu na wieloletnie doświadczenie zawodowe oraz wiedzę w zakresie
rachunkowości ze względu na wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe)
2. Jacek Waśniewski (niezależny Członek Rady Nadzorczej)
3. Michał Mulik.
Komitet Audytu działa na podstawie Regulaminu Komitetu Audytu dostępnego na stronie:
https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
Komitet Audytu:
a)Stwierdził, że usługi świadczone na rzecz Spółki przez firmę audytorską badającą sprawozdanie były
zgodne z prawem i przepisami obowiązującymi w Polsce oraz że nie były świadczone usługi niebędące
badaniem, które zakazane na mocy art. 5 ust.1 Rozporządzenia UE oraz art.136 Ustawy o biegłych
rewidentach oraz stwierdzono niezależność audytora.
b)Opracował politykę oraz kryteria zatwierdzania firmy audytorskiej. Polityka wyboru firmy audytorskiej
dostępna jest na stronie: https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
c)Zarekomendow Radzie Nadzorczej zatwierdzenie wyboru na podstawie zatwierdzonych kryteriów
wyboru firmy audytorskiej.
d)Odbył posiedzenia w dniach 22 marca 2022 r., 12 kwietnia 2022, 30 sierpnia 2022 r. oraz 17 listopada
2022 r.
e)Spotykał się z biegłym rewidentem badającym sprawozdania finansowe Spółki.
Informacje o wynagrodzeniach członków Zarządu i Rady Nadzorczej zostały przedstawione w rozdziale 8
niniejszego Sprawozdania.
Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem Emitenta i jego grupą kapitałową
Nie wystąpiły zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem Emitenta.
8
Informacje o znanych Emitentowi umowach, w tym zawartych pod dniu bilansowym, w wyniku których
mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy
Emitent nie zna umów zawartych po dniu bilansowym, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany
w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy.
Informacje o systemie kontroli programów akcji pracowniczych
W Spółce nie występują systemy ani programy akcji pracowniczych.
7. SYTUACJA FINANSOWO EKONOMICZNA
Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych ujawnionych w rocznym sprawozdania
finansowym, w szczególności opis czynników i zdarzeń, w tym o nietypowym charakterze, mających
znaczący wpływ na działalność Emitenta i sprawozdanie finansowe, w tym na osiągnięte przez niego zyski
lub poniesione straty w roku obrotowym
W 2022 r. nastąpił niewielki spadek sprzedaży (2 %). Brak dynamiki sprzedaży przyniósł spadek zysku netto
z poziomu 3,6 mln zł w 2021 roku do 0,6 mln zł w 2022 roku.
W 2022 roku Spółka zmniejszyła zysk netto w stosunku do 2021 roku przede wszystkim z powodu:
a) Większego spadku przychodów (który wyniósł 2 %), od tempa spadku kosztów działalności
operacyjnej (wynoszącego 1 %).
b) Wysokiego (wynoszącego 163 %) wzrostu kosztów finansowych w 2022 r. (związanego
z uruchomieniem nowego kredytu inwestycyjnego oraz ze wzrostem oprocentowania kredytów
zaciągniętych przez Spółkę).
Spółka zachowała w 2022 roku pozycję lidera rynku polskiego w zakresie produkcji (konfekcjonowania)
żywności ekologicznej oraz hurtowej dystrybucji żywności ekologicznej.
Charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju przedsiębiorstwa
Emitenta
Najważniejsze czynniki zewnętrzne mające istotne znaczenie dla rozwoju firmy to:
a) wielkość rynku bio żywności w Polsce, Europie i na świecie,
b) sytuacja geopolityczna w regionie Europy Środkowo-Wschodniej,
c) sytuacja gospodarcza Polski.
Najważniejsze czynniki wewnętrzne mające istotne znaczenie dla rozwoju firmy to:
a) sytuacja kadrowa Spółki,
b) zakończenie pierwszego etapu budowy nowoczesnych zakładów konfekcjonowania, które
w przyszłości umożliwią Spółce bardziej skuteczne konkurowanie na rynku w zakresie paczkowanej
żywności ekologicznej.
c) Zakup znaków towarowych od firmy NaturaVena Sp. z o.o. oraz baz danych od firmy Smak Natury
Sp z o.o. i zakończenie z końcem 2022 r. działalności dystrybucyjnej przez tych dwóch wieloletnich
konkurentów Spółki.
9
Rachunek wyników za 2022 r.:
Rachunek wyników
2019-01-01 -
2019-12-31
2020-01-01 -
2020-12-31
2021-01-01 -
2021-12-31
2022-01-01 -
2022-12-31
A.
Przychody netto ze sprzedaży produktów,
towarów i materiałów
153 060 202
203 929 341
205 475 971
201 462 419
IV. Przychody netto ze sprzedaży
towarów i materiałów
151 461 927
202 577 952
203 628 264
199 842 995
B.
Koszty działalności operacyjnej
148 300 447
195 110 503
199 462 219
198 261 110
I. Amortyzacja
1 249 298
1 267 273
1 449 743
1 436 594
II. Zużycie materiałów i energii
3 313 175
4 166 932
5 514 778
5 866 334
III. Usługi obce
17 989 287
22 946 043
25 593 606
27 545 741
IV. Podatki i opłaty, w tym:
515 663
541 400
896 273
800 235
V. Wynagrodzenia
13 363 137
19 106 229
17 632 496
17 350 769
VI. Ubezpieczenia społecznie i inne
świadczenia
2 636 156
3 206 373
3 418 694
3 473 666
VII. Pozostałe koszty rodzajowe
438 786
306 429
355 773
571 059
VIII. Wartość sprzedanych towarów i
materiałów
108 794 945
143 569 824
144 600 856
141 216 712
marża w PLN
42 666 981
59 008 128
59 027 408
58 626 284
marża na sprzedaży towarów
28,2%
29,1%
29,1%
29,1%
C.
ZYSK / STRATA NA SPRZEDAŻY
4 759 755
8 818 838
6 013 753
3 201 309
D.
POZOSTAŁE PRZYCHODY OPERACYJNE
207 892
157 215
296 504
606 394
E.
POZOSTAŁE KOSZTY OPERACYJNE
1 968 803
1 485 638
1 117 449
1 165 908
F.
ZYSK / STRATA NA DZIAŁALNOŚCI
OPERACYJNEJ
2 998 843
7 490 414
5 192 807
2 641 795
G.
PRZYCHODY FINANSOWE
108 356
535
1 470
1 341
H.
KOSZTY FINANSOWE
709 089
1 304 033
658 649
1 732 977
I.
ZYSK / STRATA BRUTTO NA DZIAŁALNOŚCI
GOSP.
2 398 110
6 186 916
4 535 628
910 159
J.
Wynik zdarzeń nadzwyczajnych
0
0
0
0
K.
ZYSK / STRATA BRUTTO
2 398 110
6 186 916
4 535 628
910 159
L.
Podatek dochodowy
586 105
1 196 346
925 417
329 133
M.
Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku
(zwiększenia straty)
N.
ZYSK / STRATA NETTO
1 812 005
4 990 570
3 610 211
581 026
Rentowność netto %
1,2%
2,4%
1,8%
0,3%
EIBTDA
4 248 141
8 757 687
6 642 550
4 078 389
Rentowność EBITDA %
2,8%
4,3%
3,2%
2,0%
ROE (rentowność kapitałów własnych)
15,4%
34,1%
20,7%
2,8%
Sprzedaż Spółki w 2022 roku spadła o 2 % w stosunku do 2021 roku, natomiast koszty działalności operacyjnej
spadły o 1 %.
Rentowność netto w 2022 r. wynosiła 0,3 %, natomiast w 2021 r. 1,8 %.
Zarząd pod koniec 2022 r. zrealizował działania, które w 2023 roku umożliwią powrót do wzrostu sprzedaży
oraz marży (wartościowo), a także dąży do obniżenia poziomu kosztów w stosunku do sprzedaży. Założeniem
jest wypracowanie w 2023 roku istotnie wyższego zysku netto niż w 2022 roku.
10
Informacje o zaciągniętych i wypowiedzianych w danym roku obrotowym umowach dotyczących kredytów
i pożyczek, z podaniem co najmniej ich kwoty, rodzaju i wysokości stopy procentowej, waluty i terminu
wymagalności
Spółka posiada umowy kredytowe zawarte z Santander Bank Polska S.A. Na dzień 31 grudnia 2022 r. kredyty
długoterminowe wynosiły 33,1 mln (w stosunku do 11,1 mln na koniec 2021 roku), natomiast kredyty
krótkoterminowe 1,6 mln (w stosunku do 15,0 mln na koniec 2021 roku). Spółka w 2022 r. uruchomiła
kredyt długoterminowy na budowę nowoczesnych zakładów konfekcjonowania z limitem 21 mln (kredyt
ten w 2022 r. został zaciągnięty w kwocie 10,1 mln ). W trakcie 2022 r. bank nie wypowiedział Spółce umów
kredytowych.
Zestawienie kredytów Spółki dzień 31 grudnia 2022 r.:
Kredyt
Bank
Data
podpisania
umowy lub
ostatniego
aneksu
Saldo kredytu
na 31.12.2022
Termin
wymagalnośc
i kredytu
WIBOR 1M
Kredyt Inwestycyjny - budowa
centrum logistycznego w Lesznie
k. Warszawy
Santander Bank
Polska S.A.
11.07.2014
5 815 951
2029-07-02
3,00%
Kredyt obrotowy (w rachunku
bieżącym)
Santander Bank
Polska S.A.
Aneks nr 13 z
dnia
20.06.2022 do
umowy z dnia
12.06.2014
13 437 089
2024-04-30
6,88%
Kredyt Inwestycyjny - rozbudowa
centrum logistycznego w Lesznie
k. Warszawy
Santander Bank
Polska S.A.
29.07.2020
5 365 708
2026-03-31
6,88%
Kredyt Inwestycyjny - budowa
zakładów konfekcjonowania w
Lesznie k. Warszawy (budowa w
trakcie realizacji)
Santander Bank
Polska S.A.
14.10.2021
10 066 112
2030-12-31
6,88%
Razem
34 684 860
Ocena, wraz z jej uzasadnieniem, zarządzania zasobami finansowymi, z uwzględnieniem zdolności
wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań
W ocenie Zarządu Spółka zachowuje zdolność do wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań. EBITDA
Spółki od wielu lat utrzymuje się na pozytywnym poziomie, dodatkowo w 2022 r. Spółka wzmocniła swoje
kapitały poprzez rejestrację 200.000 akcji nowej emisji serii D w cenie emisyjnej 28 zł.
Informacje o pożyczkach udzielonych w danym roku obrotowym
Spółka nie udzieliła pożyczek w 2022 roku.
Informacje o udzielonych i otrzymanych, w danym roku obrotowym poręczeniach i gwarancjach
Spółka nie udzielała oraz nie otrzymywała poręczeń i gwarancji w 2022 roku.
Objaśnienie różnic pomiędzy wynikami, a wcześniej prognozami wyników
Spółka nie publikowała prognoz finansowych.
Ocena czynników i nietypowych zdarzeń mających wpływ na wynik z działalności za rok obrotowy,
z określeniem stopnia wpływu tych czynników lub nietypowych zdarzeń na osiągnięty wynik
W 2022 r. nie wystąpiły czynniki i nietypowe zdarzenia mające wpływ na wynik z działalności.
Informacje o biegłym rewidencie
Informacje na temat biegłego rewidenta zostały wskazane w sprawozdaniu finansowym w punkcie
5.6. Wynagrodzenie firmy audytorskiej.
11
8. GRUPA KAPITAŁOWA ORAZ PODMIOTY POWIĄZANE
Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych Emitentami z innymi podmiotami
oraz informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż rynkowe,
a także wysokość wynagrodzeń, nagród lub korzyści osób zarządzających i nadzorujących
Spółka nie posiada grupy kapitałowej i nie sporządza sprawozdań skonsolidowanych. Spółka nie inwestuje
w papiery wartościowe.
Spółka nie zawierała w 2022 roku istotnych transakcji z podmiotami powiązanymi (jako istotne Spółka
definiuje transakcje, których wartość przekracza 5 % sumy aktywów; wartości poszczególnych transakcji
zawieranych z tym samym podmiotem w okresie poprzedzającym 12 miesięcy sumuje się).
Pozostałe transakcje zawierane w 2022 r. z następującymi podmiotami były zawierane na warunkach
rynkowych:
Organic Farma Zdrowia S.A (podmiot powiązany z Członkiem Rady Nadzorczej Bio Planet S.A.)
GK4 Food Sp. Z o.o. (podmiot powiązany z Członkiem Rady Nadzorczej Bio Planet S.A., Członek
Porozumienia Akcjonariuszy Bio Planet S.A.)
Freezco Sp. z o.o. (spółka powiązana z Członkiem Rady Nadzorczej Bio Planet S.A.)
Gekon Bio Sp. z o.o. (spółka powiązana z Członkami Porozumienia Akcjonariuszy Bio Planet S.A.)
Członkowie Zarządu Bio Planet S.A. oraz ich bliska rodzina
Członkowie Rady Nadzorczej Bio Planet S.A.
Członkowie Porozumienia Akcjonariuszy Bio Planet S.A.
Transakcje Spółki z Podmiotami powiązanymi osobowo
W trakcie roku obrotowego 2022 r. Prezesem Organic Farma Zdrowia S.A. był Sławomir Chłoń będący
jednocześnie Przewodniczącym Rady Nadzorczej Bio Planet S.A.
Transakcje Bio Planet S.A. z OFZ S.A. (w tys. PLN)
2022
Przychody ze sprzedaży Bio Planet S.A. do OFZ S.A.
3 523
Zakup towarów i usług przez Bio Planet S.A. od OFZ S.A.
35
Dywidendy brutto wypłacone przez Bio Planet S.A. w danym roku
obrotowym do OFZ S.A.
173
Należności Bio Planet S.A. od OFZ S.A. (na koniec okresu obrotowego)
907
Zobowiązania Bio Planet S.A. do OFZ S.A. (na koniec okresu
obrotowego)
0
Przychody ze sprzedaży do Organic Farma Zdrowia S.A. wynikają z zakupu towarów Spółki. Pozycja
„Zakupy” obejmuje zakup usług promocyjnych. Wszystkie transakcje handlowe odbywają się
na warunkach rynkowych.
GK4 Food Sp. z o.o.
Transakcje Bio Planet S.A. z GK4 Food Sp. z o.o. (w tys. PLN)
2022
Przychody ze sprzedaży Bio Planet S.A. do GK4 Food Sp. z o.o.
166
Zakup towarów i usług przez Bio Planet S.A. od GK4 Food Sp. z o.o.
179
Dywidendy brutto wypłacone przez Bio Planet S.A. w danym roku
obrotowym do GK4 Food Sp. z o.o.
108
Należności Bio Planet S.A. od GK4 Food Sp. z o.o. (na koniec okresu
obrotowego)
0
Zobowiązania Bio Planet S.A. do GK4 Food Sp. z o.o. (na koniec okresu
obrotowego)
14
12
Przychody ze sprzedaży do GK4 Food Sp. z o. o. obejmują sprzedaż towarów handlowych oraz usług
marketingowych. Pozycja „Zakupy” obejmuje świadczenia z tytułu zakupu towarów handlowych
(produkty marki BioGol). Wszystkie transakcje handlowe odbywają się na warunkach rynkowych.
Freezco Sp. z o.o.
Transakcje Bio Planet S.A. z Freezco Sp. z o.o. (w tys. PLN)
2022
Przychody ze sprzedaży Bio Planet S.A. do Freezco Sp. z o.o.
18
Zakup towarów i usług przez Bio Planet S.A. od Freezco Sp. z o.o.
1 241
Należności Bio Planet S.A. od Freezco Sp. z o.o. (na koniec okresu
obrotowego)
0
Zobowiązania Bio Planet S.A. do Freezco Sp. z o.o. (na koniec okresu
obrotowego)
248
Przychody ze sprzedaży do Freezco sp. z o.o. obejmują świadczenia wypłacone z tytułu usług
marketingowych. Pozycja „Zakupy” obejmuje świadczenia z tytułu zakupu towarów handlowych
(produkty marki Better Fish). Wszystkie transakcje handlowe odbywają się na warunkach rynkowych.
Gekon Bio Sp. z o.o.
Transakcje Bio Planet S.A. z Gekon Bio Sp. z o.o. (w tys. PLN)
2022
Przychody ze sprzedaży Bio Planet S.A. do Gekon Bio Sp. z o.o.
1 596
Zakup towarów i usług przez Bio Planet S.A. od Gekon Bio Sp. z o.o.
0
Należności Bio Planet S.A. od Gekon Bio Sp. z o.o. (na koniec okresu
obrotowego)
408
Zobowiązania Bio Planet S.A. do Gekon Bio Sp. z o.o. (na koniec okresu
obrotowego)
0
Przychody ze sprzedaży do Gekon sp. z o.o. wynikają z zakupu towarów Spółki. Wszystkie transakcje
handlowe odbywają się na warunkach rynkowych.
Transakcje z członkami organów Spółki i członkami Porozumienia
Poniżej zaprezentowano transakcje zawarte z osobami pełniącymi funkcję w organach Emitenta
oraz członkami Porozumienia, tj.: (i) wypłata dywidendy, (ii) świadczenia wypłacone z tytułu powołania
oraz świadczenia usług związanych z wykonywaniem funkcji w Spółce oraz dla Spółki oraz przyznanych
premii („Wynagrodzenie”) i (iii) zakupu towarów Spółki, w oznaczonych okresach. Kwoty dywidendy
i Wynagrodzeń zostały podane w tys. zł brutto natomiast sprzedaż towarów w tys. zł netto.
(w tys. PLN)
2022
Sylwester Strużyna
Prezes Zarządu
dywidenda
78
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
400
zakup towarów
3
Grzegorz Mulik
Wiceprezes Zarządu
dywidenda
209
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
365
zakup towarów
8
Sławomir Chłoń
Przewodniczący RN
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
9
Stanisław Grabowiec
Członek RN
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
4
13
Michał Mulik
Członek RN
dywidenda
24
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
5
zakup towarów
0
Maciej Mulik
Członek RN
dywidenda
27
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
4
Jacek Waśniewski
Członek RN
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
8
Paweł Nowakowski
Członek RN
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
10
Barbara Strużyna
Członek Porozumienia
dywidenda
201
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
85
zakup towarów
24
Kordala Arkadiusz
Członek Porozumienia
dywidenda
8
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
211
zakup towarów
1
Kurman-Mulik
Barbara
Członek Porozumienia
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
0
Strużyna Konstancja
Członek Porozumienia
dywidenda
2
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
38
zakup towarów
5
Krychowiak Krzysztof
Członek RN
wynagrodzenie wypłacone w roku obrotowym
3
Zakupy towarów od Spółki przez osoby fizyczne będące podmiotami powiązanymi odbywają się
na warunkach standardowych określonych dla pracowników Bio Planet S.A., tj. na warunkach
rynkowych.
Wynagrodzenia Członków Zarządu, Rady Nadzorczej oraz Porozumienia Akcjonariuszy wypłacane
są na warunkach rynkowych.
Określenie łącznej liczby i wartości nominalnej wszystkich akcji Emitenta i podmiotów powiązanych
Emitenta, będących w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących, oddzielnie dla każdej osoby
Akcje Bio Planet S.A. posiadane na dzień niniejszego sprawozdania przez Członków Zarządu i Rady Nadzorczej
Bio Planet S.A.:
Akcjonariusz
Liczba akcji
Udział %
Grzegorz Ryszard Mulik
580 900
19,36%
Barbara Mariola Strużyna
556 100
18,54%
Sylwester Strużyna
215 300
7,18%
Maciej Mulik
74 000
2,47%
Michał Mulik
65 834
2,19%
14
Udziały posiadane w Gekon Bio Sp. z o.o. przez członków Rady Nadzorczej Bio Planet S.A.:
Udziałowiec
Wartość nominalna
Liczba udziałów
Udział %
Maciej Mulik
75 000
1 500
8,3%
Michał Mulik
70 000
1 400
7,7%
Członek Rady Nadzorczej Bio Planet S.A. Paweł Nowakowski posiada 41 % udziałów we Freezco Sp. z o.o. (820
udziałów o wartości nominalnej 50 zł każdy o łącznej wartości nominalnej 41.000 zł).
Przewodniczący Rady Nadzorczej Bio Planet S.A. Sławomir Chłoń posiada 455.394 akcje Organic Farma
Zdrowia o wartości nominalnej 455.394 zł, stanowiące 8,27 % kapitału zakładowego Spółki oraz uprawniające
do 13,1 % głosów na Walnym Zgromadzeniu Organic Farma Zdrowia S.A.
Członek Rady Nadzorczej Bio Planet S.A. Krzysztof Krychowiak posiada 30 udziałów stanowiących 30 %
udziałów w GK4 Investment Sp. z o.o., która jest właścicielem 100 % udziałów GK4 Food Sp. z o.o. (Spółki
będącej Członkiem Porozumienia Bio Planet S.A.).
Członkowie Rady Nadzorczej oraz Zarządu posiadają także akcje i udziały w Spółkach, z którymi Bio Planet
S.A. nie przeprowadzała żadnych transakcji.
9. POZOSTAŁE INFORMACJE, UDZIAŁY WŁASNE, ZAGADNIENIA ŚRODOWISKOWE
Istotne zdarzenia po dacie bilansu zostały opisane w nocie nr 6 sprawozdania finansowego „Błędy lat
ubiegłych, zdarzenia pod dniu bilansowym oraz zmiana polityki rachunkowości”.
Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących zobowiązań oraz wierzytelności
Emitenta lub jego jednostki zależnej, ze wskazaniem przedmiotu postępowania, wartości przedmiotu
sporu, daty wszczęcia postępowania, stron wszczętego postępowania oraz stanowiska Emitenta)
Nie występują istotne postępowanie toczące się przed sądem, organami arbitrażowymi lub organami
administracji publicznej.
Akcje własne
Spółka nie posiada i nigdy nie nabywała akcji własnych.
Instrumenty finansowe w zakresie ryzyka kredytowego i innych, na jakie narażona jest jednostka
Opis istotnych czynników ryzyka znajduje się w rozdziale 10.
Bio Planet stosuje umowy ubezpieczenia wysokości stóp procentowych dla części zaciągniętych
długoterminowych kredytów inwestycyjnych w celu ograniczenia ryzyka wzrostu stóp procentowych. Spółka
nie stosuje innych instrumentów finansowych zabezpieczających wartości przepływów pieniężnych, w tym
nie zabezpiecza kursów walutowych.
Średnie wynagrodzenia w podziale na płeć
Średnie wynagrodzenie kobiet w 2022 r. było o około 18 % niższe od średniego wynagrodzenia mężczyzn
w 2022 r. (w analizie nie uwzględniono wynagrodzeń Zarządu). Na podobnych stanowiskach pracownicy
otrzymują zbliżone wynagrodzenie bez względu na płeć, zaś o przyznawanych podwyżkach, nagrodach
i premiach decydują osiągane przez pracowników efekty pracy. Spółka nie określa horyzontu czasowego,
w którym nastąpi wyrównanie średnich płac między pracownikami różnej płci.
15
Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności Emitenta, w tym znanych Emitentowi
umowach zawartych pomiędzy akcjonariuszami (wspólnikami), umowach ubezpieczenia, współpracy
lub kooperacji
W Spółce istnieje Porozumienie Akcjonariuszy opisane w Załączniku nr 1 do niniejszego Sprawozdania.
Spółka zawarła z Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A. umowę ubezpieczenia, obejmującą
ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych.
Spółka posiada umowy handlowe z częścią dostawców i odbiorców.
Inne informacje wynikające z Dobrych Praktyk
Spółka prowadzi przede wszystkim handel certyfikowaną żywnością ekologiczną. Rolnictwo ekologiczne
przyczynia się do poprawy jakości środowiska oraz do zapewniania zrównoważonego rozwoju. Wielu
dostawców Spółki stosuje opakowania biokompostowalne lub szklane, wielu korzysta także z odnawialnych
źródeł energii przyczyniając się do przeciwstawiania się niekorzystnym zmianom klimatu. W 2022 r. 90,0 %
przychodów ze sprzedaży towarów zrealizowanych przez Bio Planet S.A. pochodziło ze sprzedaży
certyfikowanych produktów rolnictwa ekologicznego (całość przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów
wynosiła 199,8 mln zł). Pozostałe przychody Spółka uzyskała ze sprzedaży przede wszystkim produktów
z kategorii non-food, które nie mogą posiadać certyfikatu rolnictwa ekologicznego, niemniej wiele z nich
posiada różnego rodzaju inne certyfikaty świadczące o ich produkowaniu z poszanowaniem środowiska
naturalnego.
Usługi sponsoringu sportowego wyniosły w 2022 roku 561 zł.
10. OPIS ISTOTNYCH CZYNNIKÓW RYZYKA I ZAGROŻEŃ, Z OKREŚLENIEM, W JAKIM STOPNIU EMITENT JEST
NA NIE NARAŻONY
Najważniejsze czynniki ryzyka i opis związanych z nimi zagrożeń:
a) W latach 2019-2022 trwała światowa epidemia COVID-19. Wirus rozprzestrzenił się na całym świecie
i wywarł istotny wpływ na świat. Istnieje ryzyko braków kadrowych w przypadku ponownego
rozprzestrzeniania się epidemii w Polsce. Zarząd będzie nadal monitorować potencjalny wpływ epidemii
na Spółkę i podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić wszelkie negatywne skutki dla Bio Planet. Ryzyko
średnie. Prawdopodobieństwo wystąpienia: niskie.
b) Ryzyko związane z wojną pomiędzy Rosją a Ukrainą. Spółka zauważa pogorszenie nastrojów
konsumenckich w Polsce w związku z wojną rozgrywającą się w kraju sąsiadującym z Polską. Obecnie podaż
ekologicznych produktów z Ukrainy jest na poziomie wystarczającym do zaspokajania popytu rynkowego
na te towary. Jeżeli wojna nie obejmie kolejnych rolniczych obszarów Ukrainy, sytuacja w zakresie podaży
surowców powinna pozostać stabilna. Ryzyko wysokie; prawdopodobieństwo wystąpienia: średnie.
c) Ryzyko zmiany kursów walut Spółka nabywa większość towarów w oparciu o kursy walut
(przede wszystkim EUR oraz USD). Wszelkie wahania kursu PLN względem tych walut oraz wahania kursu EUR
wobec USD utrudniają Spółce działania, gdyż wymuszają zmiany cen zakupu i sprzedaży towarów utrudniając
kontrolę nad realizowaną marżą. Ryzyko średnie. Prawdopodobieństwo wystąpienia: średnie.
d) Ryzyko wejścia na rynek polskiej żywności ekologicznej dużych podmiotów duzi producenci
konwencjonalni stopniowo uruchamiają swoją produkcję bio stosując na oferowane bio produkty ceny
detaliczne niższe niż stosowane przez Bio Planet. Poza tym istnieje ryzyko pojawienia się dużych odbiorców
detalicznych, którzy mogą wykupywać odbiorców firmy i tworzyć sieci sklepów specjalistycznych kupujących
towary bezpośrednio od producentów z pominięciem dystrybutorów. Ryzyko niskie. Prawdopodobieństwa
wystąpienia: średnie.
e) Ryzyko ograniczenia popytu na żywność ekologiczną – obecnie istnieje trwały trend ogólnoświatowy
zwiększania udziału żywności bio w żywności ogółem, jednakże trend ten uległ w 2022 r. w Europie
wyraźnemu osłabieniu. Zakładamy, że po zakończeniu działań wojennych na Ukrainie oraz przy obniżeniu
16
inflacji oraz stóp procentowych w Europie powróci trend wzrostowy w zakresie żywności ekologicznej. Ryzyko
wysokie. Prawdopodobieństwa wystąpienia: średnie.
f) Ryzyko związane z umowami kredytowymi Spółka posiada kredyty inwestycyjne oraz kredyty
obrotowe w Santander Bank Polska S.A. W przypadku naruszenia postanowień umów kredytowych istnieje
ryzyko uruchomienia zabezpieczeń ustanowionych na zabezpieczenie kredytów. Ryzyko średnie.
Prawdopodobieństwa wystąpienia: średnie.
g) Ryzyko związane z niewypłacalnością odbiorców i brakiem zabezpieczeń płatności Spółka sprzedaje
towary do ponad dwóch tysięcy odbiorców. Wśród części z nich występują należności przeterminowane,
które niekiedy stają się nieściągalne. Spółka posiada Departament Księgowości i Rozliczeń monitorujący
płatności poszczególnych odbiorców i dążący do minimalizacji potencjalnych strat związanych
z niewypłacalnością poszczególnych odbiorców. Ryzyko średnie. Prawdopodobieństwa wystąpienia: niskie.
h) Ryzyko związane z certyfikacją żywności ekologicznej – Spółka od 2007 roku posiada certyfikat
od akredytowanej jednostki firmy AgroBioTest. Certyfikat jest odnawiany przez Spółkę corocznie. Ryzyko
wysokie. Prawdopodobieństwa wystąpienia: niskie.
i) Ryzyko związane ze stabilnością systemu prawnego i podatkowego w Polsce przepisy prawa
w Polsce ulegają częstym zmianom. Zmianom ulegają także interpretacje prawa oraz praktyka jego
stosowania. Przepisy mogą ulegać zmianie na korzyść przedsiębiorców lub także powodować negatywne
skutki. Zmieniające się przepisy prawa lub różne jego interpretacje zwłaszcza w odniesieniu do prawa
podatkowego, a także prawa działalności gospodarczej, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych czy prawa
w zakresie papierów wartościowych mogą wywoływać negatywne konsekwencje dla Spółki. Ryzyko średnie.
Prawdopodobieństwa wystąpienia: niskie.
11. STRATEGIA ORAZ PRZEWIDYWANY ROZWÓJ I PRZEWIDYWANA SYTUACJA FINANSOWA
Informacje o przyjętej strategii rozwoju Emitenta i jego grupy kapitałowej oraz działaniach podjętych
w ramach jej realizacji w okresie objętym raportem wraz z opisem perspektyw rozwoju działalności
Emitenta co najmniej w najbliższym roku obrotowym.
Strategia rozwoju spółki Bio Planet S.A. zakłada realizację dwóch podstawowych celów firmy:
Stałe umacnianie pozycji lidera rynku polskiego w zakresie produkcji (konfekcjonowania) żywności
ekologicznej.
Stałe umacnianie pozycji lidera rynku polskiego w zakresie dystrybucji markowej żywności
ekologicznej (w szczególności produktów świeżych).
W ocenie Zarządu rok 2023 przyniesie firmie wzrost przychodów i zwiększenie zysku netto, a w konsekwencji
osiągnięty zostanie wzrost jej wartości dla Akcjonariuszy. Spółka obecnie koncentruje się na udanym
wprowadzeniu do oferty marek posiadanych i dystrybuowanych wcześniej przez NaturaVenę oraz Smak
Natury.
Główne cele dla Spółki na lata następne to:
dokończenie budowy nowoczesnych Zakładów Konfekcjonowania (pierwszy etap budowy
zakończony w 2022 roku),
rozwój eksportu,
rozwój projektu Sklepy Partnerskie Bio Planet,
rozwój sprzedaży w kanale handlu nowoczesnego (sieci sklepów ogólnospożywczych),
rozwój usług dodatkowych dla handlu internetowego (w tym rozwinięcie usługi dropshippingu
dla zainteresowanych sklepów internetowych).
17
Załącznik nr 1 do Sprawozdania Zarządu z działalności za 2022 rok
INFORMACJE O STOSOWANIU PRZEZ SPÓŁKĘ ZASAD DOBRYCH PRAKTYK (ŁAD KORPORACYJNY)
Wskazanie zbioru zasad ładu korporacyjnego, którym podlega Emitent oraz miejsca, gdzie tekst zbioru
zasad jest publicznie dostępny
Dokumenty związane z ładem korporacyjnym Bio Planet S.A. są dostępne na stronie:
https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
w tym:
Dobre praktyki
Polityka wyboru firmy audytorskiej
Polityka wynagrodzeń członków Zarządu i Rady Nadzorczej
Regulamin anonimowego zgłaszania przez Pracowników naruszeń prawa
Regulamin Komitetu Audytu
Regulamin Rady Nadzorczej
Regulamin WZA
Regulamin Zarządu
Regulamin zawierania transakcji z podmiotami powiązanymi
Statut
Informacja na temat stanu stosowania przez Spółkę zasad zawartych w Zbiorze Dobre Praktyki
Spółek Notowanych na GPW
Według aktualnego stanu stosowania Dobrych Praktyk Spółka nie stosuje trzech zasad: 2.1., 4.3.,
4.4.
1.
POLITYKA INFORMACYJNA I KOMUNIKACJA Z INWESTORAMI
W interesie wszystkich uczestników rynku i swoim własnym spółka giełdowa dba o należytą komunikację
z
interesariuszami, prowadząc przejrzystą i rzetelną politykę informacyjną.
1.1.
Spółka prowadzi sprawną komunikację z uczestnikami rynku kapitałowego, rzetelnie informując
o sprawach jej dotyczących.
W tym celu spółka wykorzystuje różnorodne narzędzia i formy porozumiewania się,
w tym przede wszystkim korporacyjną stronę internetową, na której zamieszcza wszelkie informacje istotne
dla inwestorów.
Zasada jest stosowana.
1.2.
Spółka umożliwia zapoznanie sz osiągniętymi przez nią wynikami finansowymi zawartymi w raporcie
okresowym w możliwie najkrótszym czasie po zakończeniu okresu sprawozdawczego, a jeżeli z uzasadnionych
powodów nie jest to możliwe, jak najszybciej publikuje co najmniej wstępne szacunkowe wyniki finansowe.
Zasada
jest stosowana.
1.3.
W swojej strategii biznesowej spółka uwzględnia również tematykę ESG, w szczególności obejmującą:
1.3.1.
zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu
i zagadnienia zrównoważonego rozwoju;
Zasada jest stosowana.
1.3.2.
sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in. podejmowanych i planowanych działań
mających na celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych warunków pracy, poszanowania praw
pracowników, dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji z klientami.
Zasada jest stosowana.
18
1.4.
W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii biznesowej
spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej strategii, mierzalnych
celów, w tym zwłaszcza celów ugoterminowych, planowanych działań oraz postępów w jej realizacji, określonych
za pomocą mierników, finansowych i niefinansowych.
Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
Zasada jest stosowana.
1.4.1.
objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy uwzględniane
są kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na
wynikające z tego ryzyka;
Zasada jest stosowana.
1.4.2.
przedstawiać wartość wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom,
obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem (z uwzględnieniem premii,
nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz przedstawiać informacje o działaniach podjętych
w celu likwidacji ewentualnych
nierówności w tym zakresie, wraz z prezentacją ryzyk z tym związanych oraz
horyzontem czasowym, w którym planowane jest doprowadzenie do równości.
Zasada jest stosowana.
1.5.
Co najmniej raz w roku spółka ujawnia wydatki ponoszone przez nią i jej grupę na wspieranie kultury,
sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp.
Jeżeli w roku
objętym sprawozdaniem spółka lub jej grupa ponosiły wydatki na tego rodzaju cele, informacja zawiera
zestawienie tych wydatków.
Zasada jest stosowana.
1.6.
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku
pozostałych nie rzadziej niż raz w roku,
spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając
na nie w szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów.
Podczas
spotkania zarząd spółki prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy,
a także najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na
przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane
pytania.
Zasada jest stosowana.
1.7.
W przypadku zgłoszenia przez inwestora żądania udzielenia informacji na temat spółki, spółka udziela
odpowiedzi niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni.
Zasada jest stosowana.
2.
ZARZĄD I RADA NADZORCZA
W celu osiągnięcia najwyższych standardów w zakresie wykonywania przez zarząd i radę nadzorczą spółki swoich
obowiązków i wywiązywania się z nich w sposób efektywny, w skład zarządu i rady nadzorczej powoływane
wyłącznie osoby posiadające odpowiednie kompetencje, umiejętności i doświadczenie.
Członkowie zarządu działają w interesie spółki i ponoszą odpowiedzialność za jej działalność.
Do zarządu należy
w szczególności przywództwo w spółce, zaangażowanie w wyznaczanie jej celów strategicznych i ich realizacja
oraz
zapewnienie spółce efektywności i bezpieczeństwa.
Członkowie rady nadzorczej w zakresie sprawowanej funkcji i wykonywanych obowiązków w radzie nadzorczej
kierują się w swoim postępowaniu, w tym w podejmowaniu decyzji, niezależnoścasnych opinii i osądów,
działając w interesie spółki.
Rada nadzorcza pracuje w kulturze debaty, analizując sytuację spółki na tle branży i rynku na podstawie
materiałów przekazywanych jej przez zarząd spółki oraz systemy i funkcje wewnętrzne spółki, a także
pozyskiwanych spoza niej, wykorzystując wyniki prac swoich komitetów. Rada nadzorcza w szczególności
opiniuje strategię spółki i weryfikuje pracę zarządu w zakresie osiągania ustalonych celów strategicznych
oraz monitoruje
wyniki osiągane przez spółkę.
19
2.1.
Spółka powinna posiadać polity różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą
odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria
różnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek
oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów.
W zakresie
zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości
w danym organie na poziomie nie niższym niż
30%.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki:
Spółka, z uwagi na obecny skład Zarządu i Rady Nadzorczej, który nie spełnia wymogu
zróżnicowania pod
względem płci, tymczasowo
nie będzie przestrzegała ww.
zasady.
Kwalifikacje
kandydata na członka organu Spółki będą każdorazowo oceniane wyłącznie przez pryzmat posiadanych
kompetencji i doświadczenia, bez dyskryminacji ze względu
na płeć, stąd Spółka nie wyklucza,
że przyjęcie ww.
zasady do stosowania stanie się możliwe w przyszłości.
2.2.
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny
zapewnić wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność,
umożliwiając m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie
nie niższym n30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie
2.1.
Zasada jest stosowana.
2.3.
Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej spełnia kryteria niezależności wymienione w ustawie z dnia
11 maja 2017 r.
o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także nie ma
rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszem posiadającym co
najmniej 5% ogólnej liczby głosów w spółce.
Zasada jest stosowana.
2.4.
Głosowania rady nadzorczej i zarządu są jawne, chyba że co innego wynika z przepisów prawa.
Zasada jest stosowana.
2.5.
Członkowie rady nadzorczej i zarządu głosujący przeciw uchwale mogą zgłosić do protokołu zdanie
odrębne.
Zasada jest stosowana.
2.6.
Pełnienie funkcji w zarządzie spółki stanowi główny obszar aktywności zawodowej członka zarządu.
Członek zarządu nie powinien podejmować dodatkowej aktywności zawodowej, jeżeli czas poświęcony na taką
aktywność uniemożliwia mu rzetelne wykonywanie obowiązków w spółce.
Zasada jest stosowana.
2.7.
Pełnienie przez członków zarządu spółki funkcji w organach podmiotów spoza grupy spółki wymaga zgody
rady nadzorczej.
Zasada jest stosowana.
2.8.
Członkowie rady nadzorczej powinni być w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu na wykonywanie swoich
obowiązków.
Zasada jest stosowana.
2.9.
Przewodniczący rady nadzorczej nie powinien łączyć swojej funkcji z kierowaniem pracami komitetu
audytu działającego w ramach rady.
Zasada jest stosowana.
2.10 .
Spółka, adekwatnie do jej wielkości i sytuacji finansowej, deleguje środki administracyjne i finansowe
konieczne do zapewnienia sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej .
Zasada jest stosowana.
2.11 .
Poza czynnościami wynikającymi z przepisów prawa raz w roku Rada Nadzorcza sporządza i przedstawia
zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia roczne sprawozdanie.
Sprawozdanie, o którym mowa
powyżej, zawiera co najmniej:
20
2.11 .1.
informacje na temat składu rady i jej komitetów ze wskazaniem, którzy z członków rady spełniają
kryteria niezależności określone w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym, a także którzy spośród nich nie mają rzeczywistych i istotnych powiązań
z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby osów w spółce, jak również informacje na temat
składu rady nadzorczej w kontekście jej różnorodności;
Zasada jest stosowana.
2.11 .2.
podsumowanie działalności rady i jej komitetów;
Zasada jest stosowana.
2.11 .3.
ocenę sytuacji spółki w ujęciu skonsolidowanym, z uwzględnieniem oceny systemów kontroli
wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu wewnętrznego, wraz z informacją na temat
działań, jakie rada nadzorcza podejmowała w celu dokonania tej oceny; ocena ta obejmuje wszystkie istotne
mechanizmy kontrolne, w tym zwłaszcza dotyczące raportowania i działalności operacyjnej;
Zasada jest stosowana.
2.11 .4.
ocenę stosowania przez spółkę zasad ładu korporacyjnego oraz sposobu wypełniania obowiązków
informacyjnych dotyczących ich stosowania określonych w Regulaminie Giełdy i przepisach dotyczących informacji
bieżących i okresowych przekazywanych przez Emitenw papierów wartościowych, wraz z informacją na temat
działań, jakie Rada Nadzorcza podejmowała w celu dokonania tej oceny;
Zasada jest stosowana.
2.11 .5.
ocenę zasadności wydatków, o których mowa w zasadzie 1.5;
Zasada jest stosowana.
2.11 .6.
informację na temat stopnia realizacji polityki różnorodności w odniesieniu do Zarządu i Rady
Nadzorczej, w tym realizacji celów, o których mowa w
zasadzie 2.1.
Zasada jest stosowana.
3.
SYSTEMY I FUNKCJE WEWNĘTRZNE
Sprawnie działające systemy i funkcje wewnętrzne nieodzownym narzędziem sprawowania nadzoru
nad Spółką.
Systemy obejmują Spółkę i wszystkie obszary działania jej grupy, które mają istotny wpływ na sytuację Spółki.
3.1.
Spółka giełdowa utrzymuje skuteczne systemy: kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru
zgodności działalności z prawem (compliance), a także skuteczną funkcję
audytu wewnętrznego, odpowiednie
do wielkości spółki i rodzaju oraz skali prowadzonej działalności, za działanie których odpowiada Zarząd.
Zasada jest stosowana.
3.2.
Spółka wyodrębnia w swojej strukturze jednostki odpowiedzialne za zadania poszczególnych systemów
lub funkcji, chyba że nie jest to uzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.
Zasada jest stosowana.
3.3.
Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego kierującego
funkcją audytu wewnętrznego, działającego zgodnie z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami
praktyki zawodowej audytu wewnętrznego.
W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora
wewnętrznego spełniającego ww.
wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu
audytu) co roku dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania
takiej osoby.
Zasada jest stosowana.
3.4.
Wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i compliance oraz kierującego audytem
wewnętrznym powinno być uzależnione od realizacji wyznaczonych zadań, a nie od
krótkoterminowych wyników
spółki.
21
Zasada jest stosowana.
3.5.
Osoby odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem i compliance podlegają bezpośrednio prezesowi
lub innemu członkowi zarządu.
Zasada jest stosowana.
3.6.
Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie
przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli rada pełni funkcję komitetu
audytu.
Zasada jest stosowana.
3.7.
Zasady 3.4 - 3.6 mają zastosowanie również w przypadku podmiotów z grupy spółki o istotnym znaczeniu
dla jej działalności, jeśli wyznaczono w nich osoby do wykonywania tych zadań.
Zasada nie dotyczy spółki.
Komentarz Spółki:
Spółka nie tworzy grupy kapitałowej.
3.8.
Co najmniej raz w roku osoba odpowiedzialna za audyt wewnętrzny, a w przypadku braku wyodrębnienia
w spółce takiej funkcji zarząd spółki, przedstawia radzie nadzorczej ocenę skuteczności funkcjonowania systemów
i funkcji, o których mowa w zasadzie 3.1, wraz z odpowiednim sprawozdaniem.
Zasada jest stosowana.
3.9.
Rada nadzorcza monitoruje skuteczność systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie 3.1, w oparciu
między innymi o sprawozdania okresowo dostarczane jej bezpośrednio przez osoby odpowiedzialne za te funkcje
oraz zarząd spółki, jak również dokonuje rocznej oceny skuteczności funkcjonowania tych systemów i funkcji,
zgodnie z zasadą 2.11.3. W przypadku gdy w spółce działa komitet audytu, monitoruje on skuteczność systemów
i funkcji, o których mowa w zasadzie 3.1, jednakże nie zwalnia
to rady nadzorczej z dokonania rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i funkcji.
Zasada jest stosowana.
3.10 .
Co najmniej raz na pięć lat w spółce należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 dokonywany jest,
przez niezależnego audytora wybranego przy udziale komitetu audytu, przegląd funkcji audytu wewnętrznego.
Zasada nie dotyczy spółki.
Komentarz Spółki:
Akcje Spółki nie wchodzą w skład tych indeksów.
4.
WALNE ZGROMADZENIE I RELACJE Z AKCJONARIUSZAMI
Zarząd spółki giełdowej i jej Rada Nadzorcza powinny zachęcać akcjonariuszy do zaangażowania sw sprawy
spółki, wyrażającego się przede wszystkim aktywnym, osobistym lub przez pełnomocnika, udziałem w walnym
zgromadzeniu.
Walne zgromadzenie powinno obradować z poszanowaniem praw wszystkich akcjonariuszy i dążyć do tego,
by podejmowane uchwały nie naruszały uzasadnionych interesów poszczególnych
grup akcjonariuszy.
Akcjonariusze biorący udział w walnym zgromadzeniu wykonują swoje uprawnienia w sposób nienaruszający
dobrych obyczajów.
Uczestnicy walnego zgromadzenia powinni przybywać na walne zgromadzenie
przygotowani.
4.1.
Spółka powinna umożliwić akcjonariuszom udział w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej (e-walne), jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na zgłaszane spółce oczekiwania
akcjonariuszy, o ile jest w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną niezbędną dla przeprowadzenia takiego
walnego zgromadzenia.
Zasada jest stosowana.
4.2.
Spółka ustala miejsce i termin, a także formę walnego zgromadzenia w sposób umożliwiający udział
w obradach jak największej liczbie akcjonariuszy. W tym celu spółka dokłada również starań, aby odwołanie
walnego zgromadzenia, zmiana terminu lub zarządzenie przerwy w obradach następowały wyłącznie
w uzasadnionych przypadkach oraz by nie uniemożliwiały lub nie ograniczały akcjonariuszom wykonywania prawa
22
do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu.
Zasada jest stosowana.
4.3.
Spółka zapewnia powszechnie dostępną transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki:
Spółka planuje przestrzegać zasady, jeśli zwołujący dane Walne Zgromadzenie postanowi
o możliwości wzięcia w nim udziału przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej.
W razie udziału
akcjonariuszy w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, Spółka
zapewni transmisję obrad Walnego Zgromadzenia w czasie
rzeczywistym zgodnie z obowiązującymi
przepisami, a także zamieści na stronie internetowej informacje na temat planowanej transmisji obrad
Walnego Zgromadzenia.
4.4.
Przedstawicielom mediów umożliwia się obecność na walnych zgromadzeniach.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz Spółki:
W opinii Zarządu Spółki wprowadzenie takiej możliwości nie będzie konieczne ze względu
na przejrzysty charakter przekazywania informacji przez Spółkę,
który będzie również obejmował całokształt
procesu zwoływania walnych zgromadzeń, przedstawiania projektów uchwał na walne zgromadzenie
oraz przebiegu walnych zgromadzeń
i podejmowanych na nich uchwał, a w szczególności uchwał dotyczących
wypłaty dywidendy przez Spółkę.
4.5.
W przypadku otrzymania przez zarząd informacji o zwołaniu walnego zgromadzenia na podstawie art. 399
§ 2 - 4 Kodeksu spółek handlowych, zarząd niezwłocznie dokonuje czynności, do których jest zobowiązany
w związku z organizacją i przeprowadzeniem walnego zgromadzenia. Zasada ma zastosowanie również
w przypadku zwołania walnego zgromadzenia na podstawie upoważnienia wydanego przez sąd rejestrowy zgodnie
z art. 400 § 3 Kodeksu spółek handlowych.
Zasada jest stosowana.
4.6.
W celu ułatwienia akcjonariuszom biorącym udział w walnym zgromadzeniu głosowania nad uchwałami
z należytym rozeznaniem, projekty uchwał walnego zgromadzenia dotyczących spraw
i rozstrzygnięć innych
niż o charakterze porządkowym powinny zawierać uzasadnienie, chyba że wynika ono z dokumentacji
przedstawianej walnemu zgromadzeniu. W przypadku gdy umieszczenie danej sprawy w porządku obrad walnego
zgromadzenia następuje na żądanie akcjonariusza lub akcjonariuszy, zarząd zwraca się o przedstawienie
uzasadnienia proponowanej uchwały, o ile nie zostało ono uprzednio przedstawione przez akcjonariusza
lub akcjonariuszy.
Zasada jest stosowana.
4.7.
Rada nadzorcza opiniuje projekty uchwał wnoszone przez Zarząd do porządku obrad walnego
zgromadzenia.
Zasada jest stosowana.
4.8.
Projekty uchwał walnego zgromadzenia do spraw wprowadzonych do porządku obrad walnego
zgromadzenia powinny zostać zgłoszone przez akcjonariuszy najpóźniej na 3 dni przed walnym zgromadzeniem.
Zasada jest stosowana.
4.9.
W przypadku gdy przedmiotem obrad walnego zgromadzenia ma być powołanie do rady nadzorczej
lub powołanie rady nadzorczej nowej kadencji:
4.9.1.
kandydatury na członków rady powinny zostać zgłoszone w terminie umożliwiającym podjęcie przez
akcjonariuszy obecnych na walnym zgromadzeniu decyzji z należytym rozeznaniem, lecz nie później niż na 3 dni
przed walnym zgromadzeniem;
kandydatury, wraz z kompletem materiałów ich dotyczących, powinny zostać
niezwłocznie opublikowane na stronie internetowej spółki;
Zasada jest stosowana.
4.9.2.
kandydat na członka rady nadzorczej składa oświadczenia w zakresie spełniania wymogów dla członków
komitetu audytu określone w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym, a także w zakresie istnienia rzeczywistych i istotnych powiązań kandydata
z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w spółce.
Zasada jest stosowana.
4.10 .
Realizacja uprawnień akcjonariuszy oraz sposób wykonywania przez nich posiadanych uprawnień
23
nie mogą prowadzić do utrudniania prawidłowego działania organów spółki.
Zasada jest stosowana.
4.11 .
Członkowie zarządu i rady nadzorczej biorą udział w obradach walnego zgromadzenia, w miejscu obrad
lub za pośrednictwem środków dwustronnej komunikacji elektronicznej w czasie rzeczywistym, w składzie
umożliwiającym wypowiedzenie się na temat spraw będących przedmiotem obrad walnego zgromadzenia
oraz udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie walnego zgromadzenia. Zarząd
prezentuje uczestnikom zwyczajnego walnego zgromadzenia wyniki finansowe spółki oraz inne istotne informacje,
w tym niefinansowe, zawarte w sprawozdaniu finansowym
podlegającym zatwierdzeniu przez walne
zgromadzenie. Zarząd omawia istotne zdarzenia dotyczące minionego roku obrotowego, porównuje
prezentowane dane z latami wcześniejszymi i wskazuje stopień realizacji planów minionego roku
.
Zasada jest
stosowana.
4.12 .
Uchwała walnego zgromadzenia w sprawie emisji akcji z prawem poboru powinna precyzować cenę
emisyjną albo mechanizm jej ustalenia, bądź zobowiązywać organ do tego upoważniony do ustalenia jej
przed dniem prawa poboru, w terminie umożliwiającym podjęcie decyzji inwestycyjnej.
Zasada jest stosowana.
4.13 .
Uchwała o nowej emisji akcji z wyłączeniem prawa poboru, która jednocześnie przyznaje prawo
pierwszeństwa objęcia akcji nowej emisji wybranym akcjonariuszom lub innym
podmiotom, może być podjęta,
jeżeli spełnione są co najmniej poniższe przesłanki:
a)
spółka ma racjonalną, uzasadnioną gospodarczo potrzebę pilnego pozyskania kapitału lub emisja akcji
związana jest z racjonalnymi, uzasadnionymi gospodarczo transakcjami, m.in. takimi jak łączenie się z inną spółką
lub jej przejęciem, lub też akcje mają zostać objęte w ramach przyjętego przez spółkę programu
motywacyjnego;
b)
osoby, którym przysługiwać będzie prawo pierwszeństwa, zostaną wskazane według obiektywnych
kryteriów ogólnych;
c)
cena objęcia akcji będzie pozostawać w racjonalnej relacji do bieżących notowań akcji tej spółki
lub zostanie ustalona w wyniku rynkowego procesu budowania księgi popytu.
Zasada jest stosowana.
4.14 .
Spółka powinna dąż do podziału zysku poprzez wypłatę dywidendy. Pozostawienie całości zysku
w spółce jest możliwe, jeżeli zachodzi którakolwiek z poniższych przyczyn:
a)
wysokość tego zysku jest minimalna, a w konsekwencji dywidenda byłaby nieistotna w relacji
do wartości akcji;
b)
spółka wykazuje niepokryte straty z lat ubiegłych, a zysk przeznaczony jest na ich zmniejszenie;
c)
spółka uzasadni, że przeznaczenie zysku na inwestycje przyniesie akcjonariuszom wymierne korzyści;
d)
spółka nie wygenerowała środków pieniężnych umożliwiających wypłatę dywidendy;
e)
wypłata dywidendy istotnie zwiększyłaby ryzyko naruszenia kowenantów wynikających z wiążących
spółkę umów kredytowych lub warunków emisji obligacji;
f)
pozostawienie zysku w spółce jest zgodne z rekomendacją instytucji sprawującej nadzór nad spółką
z racji prowadzenia przez nią określonego rodzaju działalności.
Zasada jest stosowana.
5.
KONFLIKT INTERESÓW I TRANSAKCJE Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI
Na potrzeby niniejszego rozdziału podmiotem powiązanym jest podmiot powiązany w rozumieniu
międzynarodowych standardów rachunkowości przyjętych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1606/2002
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r.
w sprawie stosowania międzynarodowych standardów
rachunkowości.
Spółka i jej grupa powinny posiad przejrzyste procedury zarządzania konfliktami interesów i zawierania
transakcji z podmiotami powiązanymi w warunkach możliwości wystąpienia konfliktu interesów.
Procedury
powinny przewidywać sposoby identyfikacji takich sytuacji, ich ujawniania oraz sposoby postępowania
w
przypadku ich wystąpienia.
Członek zarządu lub rady nadzorczej powinien unikać podejmowania aktywności zawodowej
lub pozazawodowej, która mogłaby prowadzić do powstawania konfliktu interesów lub wpływ
negatywnie
24
na jego reputację jako conka organu spółki, a w przypadku powstania konfliktu interesów powinien
niezwłocznie go ujawnić.
5.1.
Członek zarządu lub rady nadzorczej informuje odpowiednio zarząd lub radę nadzorczą o zaistniałym
konflikcie interesów lub możliwości jego powstania oraz nie bierze udziału w rozpatrywaniu sprawy, w której
w stosunku do jego osoby może wystąpić konflikt interesów.
Zasada jest stosowana.
5.2.
W przypadku uznania przez Członka Zarządu lub Rady Nadzorczej, że decyzja, odpowiednio Zarządu
lub Rady Nadzorczej, stoi w sprzeczności z interesem
Spółki, powinien zażądać zamieszczenia w protokole
posiedzenia zarządu lub rady nadzorczej jego zdania odrębnego w tej sprawie.
Zasada jest stosowana.
5.3.
Żaden akcjonariusz nie powinien być uprzywilejowany w stosunku do pozostałych akcjonariuszy
w zakresie transakcji z podmiotami powiązanymi. Dotyczy to także transakcji akcjonariuszy spółki zawieranych
z podmiotami należącymi do jej grupy.
Zasada jest stosowana.
5.4.
Spółka może nabywać akcje własne (buy-back) wyłącznie w takim trybie, w którym poszanowane są prawa
wszystkich akcjonariuszy.
Zasada jest stosowana.
5.5.
W przypadku gdy transakcja spółki z podmiotem powiązanym wymaga zgody Rady Nadzorczej,
przed podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody rada ocenia, czy istnieje konieczność uprzedniego
zasięgnięcia opinii podmiotu zewnętrznego, który przeprowadzi wycenę transakcji oraz analizę jej skutków
ekonomicznych.
Zasada jest stosowana.
5.6.
Jeżeli zawarcie transakcji z podmiotem powiązanym wymaga zgody walnego zgromadzenia, rada
nadzorcza sporządza opinię na temat zasadności zawarcia takiej transakcji.
W takim przypadku rada ocenia
konieczność uprzedniego zasięgnięcia opinii podmiotu zewnętrznego, o której mowa w zasadzie 5.5.
Zasada jest
stosowana.
5.7.
W przypadku gdy decyzję w sprawie zawarcia przez spółkę istotnej transakcji z podmiotem powiązanym
podejmuje walne zgromadzenie, przed podjęciem takiej decyzji spółka
zapewnia wszystkim akcjonariuszom
dostęp do informacji niezbędnych do dokonania oceny wpływu tej transakcji na interes spółki, w tym przedstawia
opinię rady nadzorczej, o której mowa w zasadzie 5.6.
Zasada jest stosowana.
6.
WYNAGRODZENIA
Spółka i jej grupa dbają o stabilność kadry zarządzającej, między innymi poprzez przejrzyste, sprawiedliwe,
spójne i niedyskryminujące zasady jej wynagradzania, przejawiające się m.in. równością płac kobiet i mężczyzn.
Przyjęta w spółce polityka wynagrodzeń członków organów spółki i jej kluczowych menedżerów określa
w
szczególności formę, strukturę, sposób ustalania i wypłaty wynagrodzeń.
6.1.
Wynagrodzenie członków zarządu i rady nadzorczej oraz kluczowych menedżerów powinno być
wystarczające dla pozyskania, utrzymania i motywacji osób o kompetencjach niezbędnych
dla właściwego
kierowania Spółką i sprawowania nad nią nadzoru.
Wysokość wynagrodzenia powinna być adekwatna do zadań
i obowiązków wykonywanych przez poszczególne osoby i związanej z tym odpowiedzialności.
Zasada jest
stosowana.
6.2.
Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom
wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej, ugoterminowej sytuacji
spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz długoterminowego wzrostu wartości
dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także
stabilności funkcjonowania spółki.
Zasada jest stosowana.
6.3.
Jeżeli w spółce jednym z programów motywacyjnych jest program opcji menedżerskich, wówczas
realizacja programu opcji winna być uzależniona od spełnienia przez uprawnionych, w przeciągu co najmniej 3 lat,
z góry wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki celów finansowych i niefinansowych
oraz zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia przez uprawnionych akcji lub rozliczenia opcji nie może
25
odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania programu.
Zasada jest stosowana.
6.4.
Rada nadzorcza realizuje swoje zadania w sposób ciągły, dlatego wynagrodzenie członków rady nie może
być uzależnione od liczby odbytych posiedzeń. Wynagrodzenie członków komitetów, w szczególności komitetu
audytu, powinno uwzględniać dodatkowe nakłady pracy związane z pracą w tych komitetach.
Zasada jest stosowana.
6.5.
Wysokość wynagrodzenia członków rady nadzorczej nie powinna być uzależniona od krótkoterminowych
wyników spółki.
Zasada jest stosowana.
Opis głównych cech stosowanych w przedsiębiorstwie Emitenta systemów kontroli wewnętrznej
i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych
i skonsolidowanych sprawozdań finansowych
Sprawozdania finansowe sporządzane są przez Departament Księgowości i Rozliczeń oraz Zarząd przy udziale
Departamentu IT. W Spółce powołany jest Komitet Audytu, Rada Nadzorcza zaś sprawozdania finansowe
badane są przez biegłych rewidentów wybieranych przez Radę Nadzorczą na podstawie rekomendacji
Komitetu Audytu. Pracownicy Departamentu Księgowości i Rozliczeń w szczególności Główna Księgowa
oraz Zastępca Głównej Księgowej uczestniczą regularnie w szkoleniach oraz zapoznają się
ze specjalistycznymi wydawnictwami w celu prawidłowego sporządzania sprawozdań finansowych.
Wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji
wraz ze wskazaniem liczby posiadanych przez te podmioty akcji, ich procentowego udziału w kapitale
zakładowym, liczby głosów z nich wynikających i ich procentowego udziału w ogólnej liczbie głosów
na walnym zgromadzeniu
Akcjonariat Spółki na dzień 31 grudnia 2022 r. kształtował się następująco:
LP
Akcjonariusz
Liczba akcji
Liczba głosów
Udział % w kapitale
zakładowym oraz udział
% w głosach na
Walnym Zgromadzeniu
1
Grzegorz Ryszard Mulik
580 900
580 900
19,36%
2
Barbara Mariola Strużyna
556 100
556 100
18,54%
3
GK4 Food Sp. z o.o.
300 000
300 000
10,00%
4
Bio Pole Sp. z o.o.
240 000
240 000
8,00%
5
Sylwester Strużyna
215 300
215 300
7,18%
6
Organic Farma Zdrowia S.A.
200 000
200 000
6,67%
7
Pozostali
907 700
907 700
30,26%
Razem
3 000 000
3 000 000
100,00%
Na dzień 31 grudnia 2022 r. nie istnieli posiadacze papierów wartościowych, którzy posiadali specjalne
uprawnienia kontrolne.
26
Część akcjonariuszy Spółki zawiązało Porozumienie Akcjonariuszy, które na dzień 20 kwietnia 2023 r.
kontrolowało 1.821.689 akcji, tj. 60,72 % sposród 3.000.000 akcji. Na dzień 20 kwietnia 2023 r. nie istnieją
inne ograniczenia odnośnie wykonywania prawa głosu z akcji oraz ograniczenia dotyczące przenoszenia praw
własności. Na dzień 20 kwietnia 2023 r. Członkowie Porozumienia posiadali następującą liczbę akcji:
0
Akcjonariusz
Liczba akcji =
liczba głosów
Udział % w kapitale
zakładowym oraz
udział % w liczbie
głosów
1
Grzegorz Ryszard Mulik
580 900
19,36%
2
Barbara Mariola Strużyna
556 100
18,54%
3
GK4 Food Sp. z o.o.
300 000
10,00%
4
Sylwester Strużyna
215 300
7,18%
5
Maciej Mulik
74 000
2,47%
6
Michał Mulik
65 834
2,19%
7
Arkadiusz Kordala
23 155
0,77%
8
Konstancja Alicja Strużyna
6 400
0,21%
9
Barbara Kurman-Mulik
0
0,00%
Wskazanie posiadaczy wszelkich papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia kontrolne,
wraz z opisem tych uprawnień
Zgodnie ze statutem Spółki Organic Farma Zdrowia S.A. pod warunkiem posiadania, co najmniej 25 %
w kapitale zakładowym Spółki ma prawo do powoływania dwóch członków Rady Nadzorczej Spółki. Obecnie
warunek ten nie jest spełniany.
Wskazanie wszelkich ograniczeń odnośnie do wykonywania prawa głosu, takich jak ograniczenie
wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów, ograniczenia czasowe
dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi prawa kapitałowe związane z papierami
wartościowymi są oddzielone od posiadania papierów wartościowych
W Spółce nie występują ograniczenia wykonywania prawa głosu.
Wskazanie wszelkich ogranicz dotyczących przenoszenia prawa własności papierów wartościowych
Emitenta
W Spółce nie występują ograniczenia dotyczące przenoszenia prawa własności papierów wartościowych.
Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających oraz ich uprawnień,
w szczególności prawa do podjęcia decyzji o emisji lub wykupie akcji
Zarząd Spółki powoływany i odwoływany jest przez Radę Nadzorczą Spółki. Uprawnienia Zarządu opisane
w Statucie Spółki. Statut dostępny jest na stronie: https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
Decyzje dotyczące emisji akcji oraz zmian statutu Spółki podejmowane są przez Walne Zgromadzenie Spółki
na podstawie zasad opisanych w statucie. Statut dostępny jest na stronie:
https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
Opis zasad zmiany statutu lub umowy spółki Emitenta
Decyzje dotyczące zmian statutu Spółki podejmowane przez Walne Zgromadzenie Spółki na podstawie
zasad opisanych w statucie. Statut dostępny jest na stronie: https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
27
Sposób działania walnego zgromadzenia i jego zasadnicze uprawnienia oraz opis praw akcjonariuszy
i sposobu ich wykonywania, w szczególności zasady wynikające z regulaminu walnego zgromadzenia,
jeżeli taki regulamin został uchwalony, o ile informacje w tym zakresie nie wynikają wprost z przepisów
prawa.
Regulamin Walnego Zgromadzenia został uchwalony 22 czerwca 2021 r. uchwałą Walnego Zgromadzenia
i jest dostępny na stronie: https://bioplanet.pl/DokumentySpolki
Opis działania organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących Emitenta oraz ich komitetów,
wraz ze wskazaniem składu osobowego tych organów i zmian, które w nich zaszły w ciągu ostatniego roku
obrotowego, z uwzględnieniem lit. L.
Organy Spółki zostały opisane w Rozdziale 6 niniejszego Sprawozdania Zarządu z działalności.
Opis polityki różnorodności stosowanej do organów administrujących, zarządzających i nadzorujących
Emitenta w odniesieniu w szczególności do wieku, płci lub wykształcenia i doświadczenia zawodowego,
celów tej polityki różnorodności, sposobu jej realizacji oraz skutków w danym okresie sprawozdawczym,
a w przypadku, gdy Emitent nie stosuje tej polityki wyjaśnienie takiej decyzji
W Spółce nie zastosowane kryteria różnorodności w organach zarządzających i nadzorujących
w odniesieniu do płci (w swoich dotychczasowych wyborach organy Spółki kierowały się wyłącznie
kompetencjami kandydatów; nie była zaś brana pod uwagę ich płeć). W przyszłości Spółka nie wyklucza
zróżnicowania Członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej ze względu na płeć. W zakresie kadry kierowniczej
średniego szczebla w Spółce zachowane są zasadyżnorodności ze względu na płeć i wiek.